I la llum que llavors lluí, mai més em deixà

Desconfii de la religió, entesa com a conjunt de creences d’un grup humà, perquè sembla que tot ve imposat i interpretat a partir de llibres sagrats, és a dir, “segregats”. M’estim més la llibertat de la recerca individual. La religió, com certes filosofies, pot ser útil per anul·lar la por de la mort, però si les conseqüències d’això han de ser anul·lar l’individu, malament rai.

Si la por és l’obscuritat i la llum és la nostra guia; jo apostaria per allò de «sigues tu la teva pròpia llum». Així doncs, som més partidari d’actituds com les de Lev Tolstoi que, en el llibre Com vaig arribar a creure, ens exposa el seu cas:

«Em vaig dir a mi mateix: Està bé, no hi ha Déu, no hi ha res que tingui una realitat a part de les meves pròpies imaginacions, no hi ha res tan real com la meva pròpia vida, no hi ha res

«I llavors em vaig demanar: Però la meva concepció del Déu que jo cerc, d’on prové? (…). La concepció de Déu no és Déu. La concepció és allò que sorgeix dins meu; la concepció de Déu és una idea que jo som capaç de fer créixer o no dins de la meva ment, segons el que jo vulgui; no és el que jo cerc, una cosa sense la qual la vida no podria existir

«Vaig recordar que només havia viscut quan havia cregut en Déu. (…) Només visc realment quan el sent i el cerc. Què més cerc doncs? Una veu semblà cridar dins meu: Aquest és Ell, Aquell sense el qual no hi ha vida! Conèixer Déu i viure és tot u. Déu és vida! Visqueu per cercar Déu, i no hi haurà vida sense Ell. I més forta que mai sorgí la vida dintre meu i al meu voltant, i la llum que llavors lluí, mai més no em deixà». Extret de Llànties de foc, Joan Mascaró (Trad. Elisabet Abeyà).

Aqueixa voluntat de recerca de Tolstoi, per molt incerta que sigui, em sembla més interessant que la creença immediata en una fe. En aquests fragments, Tolstoi relaciona Déu amb viure. Desconfia de la imaginació i s’ajusta a l’experiència, a allò que nota que li proporciona més vida.

Pot ser que aqueixa sigui una de les recerques personals més interessants des del punt de vista espiritual, cercar aquelles experiències especials que ens donen vida i no tant aquelles disquisicions filosòfiques o fantasies que només ens embullen més.

Anuncis
Aquesta entrada ha esta publicada en Citacions, extractes i referències, Uncategorized. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

