No es discuteix per tenir raó, sinó per ganes de tenir-ne

Només acabar la remor d’un avió començàvem a sentir la del següent. D’ençà que estava assegut en aquella paret d’arran de camí, l’amo en Pep G. duia comptats tots els avions que havien passat. Amb la mà alçada m’indicava d’on venien i com súbitament compareixien d’entre els niguls per continuar feiners cap a Son Sant Joan.

img_1232

A l’estiu he llegit el manual d’Epictet (amb un comentari crític de Pierre Hadot) i els texts d’Epicur. Em sembla lloable que ambdós es dedicassin a desenvolupar una filosofia pràctica, és a dir, dedicada a la vida. La diferència entre la teoria i la pràctica em sembla sovint insalvable, però tanmateix, vaig passar gust de llegir-los. Tot i que no em puc definir com a epicuri ni tampoc com a estoic, seria partidari – si pogués – de conformar una base eclèctica depenent de les circumstàncies, perquè en determinants moments és millor encarar els problemes des del punt de vista del plaer i del dolor i, en d’altres, a partir dels nostres judicis sobre els fets.

Diuen que l’obra de Montaigne és difícil d’etiquetar perquè assaja constantment. Per mi, Montaigne és sobretot antidogmàtic. A part del dogmatisme religiós, també hi ha el dogmatisme ideològic: és tan semblant escoltar un sermó d’un capellà com el d’un conegut marxista (o -ista en general)! Quina necessitat de tenir-la: la veritat… i altres mentides. Rochefacauld digué: «en política no es discuteix per tenir raó, sinó per ganes de tenir-ne». Moltes de vegades pens que molts de sistemes només tenen ganes de tenir raó i recorren al dogmatisme i a la retòrica per justificar-se.

Els manuals d’autoajuda em regiren quan parlen constantment de superació. No sé si m’estim més les meves pors atàviques que la condemna a la superació sense fi. Si creim que ens hem de superar, també ens podem convertir en els nostres botxins quan fracassem. M’agrada més la dita d’un amic – encara que no me la cregui del tot –: «tants de mals, tants de remeis». Com a mínim nosaltres decidirem el remei (si existeix).

Anuncis
Aquesta entrada ha esta publicada en Citacions, extractes i referències, Dietari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

