Clàssics, enveja i gelosia

L’enveja fa abandonar la recta via. Aquesta afirmació, amb ressonàncies evidents al primer cant de la Divina Comèdia, també es pot deduir d’alguns fragments d’El Banquet, el famós diàleg platònic sobre Eros, és a dir, sobre l’amor.

Aqueixa passió sovint es mostra en les relacions personals amb el nom de gelosia. Segons el diccionari, la gelosia és un tipus d’enveja que provoca recel per la sospita o el fet que una altre persona pot ser preferida. El cap de la persona gelosa bull com una olla de pressió. L’enveja és el desig d’allò que un altre posseeix i té una etimologia molt aclaridora perquè prové de «mirar malament», els ulls són l’entrada d’aqueixa passió. Però també les orelles poden constituir l’orifici per on entra el verí. A la tragèdia de Shakespeare, el rei Hamlet mor a conseqüència del verí que li ha abocat el seu germà Claudi dins l’orella mentre dormia. És una casualitat? O els rumors d’infidelitat s’escolen a través de l’oïda i esdevenen un altre camí per a l’enveja?

En el diàleg platònic, Diotima, dona sàvia i guia de Sòcrates, explica l’evolució de l’amor: <<Cal, en efecte – va continuar dient –, que el qui vulgui anar per la via recta cap a aquest objectiu comenci certament des de jove a encaminar-se cap als cossos bells, i, si el seu guia el dirigeix correctament, a enamorar-se en primer lloc d’un sol cos i a engendrar-hi bells raonaments; després, cal que comprengui que la bellesa que hi ha en qualsevol cos és germana de la que hi ha en un altre cos i que, si cal perseguir la bellesa de la forma, constitueix una bestiesa el fet de no considerar com una de sola i la mateixa la bellesa que hi ha en tots els cossos. Ara: un cop hagi comprès això, ha de fer-se amant de tots els cossos bells i calmar aquest deler per un de sol, tot menyspreant-lo i tenint-lo per insignificant. (…)

>>Després dels costums, ha de guiar-lo als coneixements, a fi que vegi també la bellesa dels coneixements i, fixant la mirada en aquesta bellesa que ja és enorme, no continuï aferrant-se, com un servent, a la bellesa d’un sol ésser, com la d’un jovent, d’un home o d’un sol costum, deixant de ser en aquest esclavatge un individu miserable i pusil·lànime, sinó que, girat cap a aquesta mar enorme de la bellesa i contemplant-la, infanti nombrosos, bells i magnífics discursos, com també pensaments nats en l’amor il·limitat de la saviesa (…)>>.

Així doncs, per arribar a la darrera etapa, la bellesa en si mateixa, cal defugir la passió per només un cos bell. D’aquí es pot deduir que l’enveja i la gelosia impedirien assolir la idea de bellesa platònica.

Dante Alighieri, a la Divina Comèdia, també mirarà de seguir la «dreta via» acompanyat per dos guies: Virgili i Beatriu.

A la meitat del camí de la vida

em vaig trobar dins d’una selva obscura,

perquè havia deixat la recta via.

Curiosament, Dante es topa tres animals que li impedeixen avançar pel camí salvador: una pantera, un lleó i una lloba que simbolitzen la luxúria, la supèrbia i l’enveja. Segons Joan F. Mira , aqueixes passions <<barren el camí del coneixement i de la virtut>>. Ambdós texts expliquen quines són les passes cap al coneixement o la saviesa, i tan sols l’obcecació provocada –al cap i a la fi – per un desig (recordau allò de <<desig cap allò que un altre posseeix>>) pot impedir l’avanç. D’altra banda, l’enveja, segons aquests versos de la Comèdia, ha fet viure trista molta de gent. Si només fos tristesa…

I una lloba tan magra que era com

si carregara totes les enveges,

i que ha fet viure trista molta gent,

em posà al cor un pes tan gran d’angoixa

per la por que la seua vista feia

(Trad. Joan F. Mira)

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Citacions, extractes i referències, Uncategorized i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s