La nuesa: una pura i simple monstruositat

Després d’haver-me proposat una amiga, mentre sopàvem, d’anar a la platja l’endemà, li vaig respondre que no hi aniria perquè el meu cos és tan lleig que podria ofendre la resta de banyistes. Ella em va replicar sàviament que em preocupava debades, ja que ningú no estaria pendent de mi. És probable que doni massa importància al meu físic rodó i irregular, sobretot davant un mirall. Si em pogués perfer, afegiria i tallaria els contorns; però no sé si ho faria a partir del meu gust o sota el pes opressiu dels cànons de bellesa.

Reconec certa perfecció de les línies (potser inventada) que em fa gaudir dels torsos joves nus a la platja. Ara bé, si desproveís la meva mirada de la sensualitat, dels cànons o del desig sexual, podria ser que la meva visió fos parescuda a la de Montaigne, que he llegit avui al diari:

<<Les bèsties que m’és se’ns assemblen són les més lletges i abjectes de totes, perquè, per l’aparença exterior i la forma de la cara, són els macacos i els micos […] i per l’interior i les parts vitals, és el porc. Certament, quan imagine l’home completament nu (fins i tot si es tracta del sexe que té a veure més amb la bellesa), les seves tares, la seva dependència natural i les seves imperfeccions, trobe que tenim més raó que cap altre animal per cobrir-nos.>> Traducció Vicent Alonso.

La nuesa del cos humà és fràgil, flonja, sense gaires defenses. Em recorda en aquest sentit al mite de la creació de Prometeu:

<<Prometeu i el seu germà Epimeteu es van encarregar de donar a cada espècie animal la forma, les qualitats i les forces que l’han de caracteritzar. Cal procurar que aquestes qualitats s’equilibren: si donaven a un animal força i grandària no li donaven velocitat, si era més fràgil seria també més veloç per poder escapar i subsistir. Al final van formar els homes, i ja no els quedaven prou qualitats i prou força per repartir. L’home quedà desemparat, i per tal d’evitar que l’espècie humana desaparegués a causa de la seua fragilitat, calia donar a cadascú un saber tècnic per compensar les deficiències. L’home és sensible al fred: farem filadors i teixidors. Té els peus delicats: crearem sabaters. Pateix la intempèrie: farem fusters i obrers de vila.>> Joan F. Mira,  Llegir Heròdot 2.

És curiosa també l’aversió de Josep Pla respecte aquest espectacle de massa de les platges a l’agost:

<<Ara la gent transporta molt poca roba, i, a les platges, el nu portat fins als límits possibles és molt corrent. En aquest sentit jo crec – i ho crec seriosament – que el món ha guanyat molt, s’ha tornat molt més moral. El pudor, que era un incentiu eròtic, ha desaparegut, i ara ens trobem davant el nu humà directe, net i pelat. Generalment parlant, les dones i els homes nus – o gairebé nus – són (llevat de rares excepcions) una pura i simple monstruositat. […] L’espectacle fa feredat. […] De vegades he arribat a suposar que la bellesa física no ha existit mai, que és una pura il·lusió de l’esperit, un fenomen purament històric o, si voleu, cultural – la contrapartida ideal d’un món grotesc i terriblement pesant.>> Notes per a Sílvia.

Al final, comptat i debatut, aquestes idees m’haguessin pogut servir d’arguments per no anar a la platja. Però també em sorgeix un dubte: la cultura o l’instint sexual, són vels que enterboleixen la realitat de la nuesa humana, de la seva fragilitat i feblesa? La nostra fragilitat ens ha duit a discriminar els insectes o les tortugues en un cànon general de bellesa objectiva, de la perfecció de les coses? Pot ser la bellesa una manera de compensar, a l’estil prometeic, les mancances del nostre cos?

Anuncis
Aquesta entrada ha esta publicada en Citacions, extractes i referències. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

