Per tal de passar filosòficament algunes nits d’insomni

 

Per tal de passar algunes nits d’insomni tan filosòficament com pogués, em vaig dedicar durant una temporada a rellegir La creació de la fe, el llibre pòstum de Mascaró i Fornés. Encara que el títol no m’acabàs de convèncer, vaig arribar a entendre el seu sentit, que era més espiritual que eclesiàstic. Al final, em vaig témer que havia après més de poesia que de religió.

 

Acabat el llibre d’en Mascaró, vaig recuperar d’una prestatgeria un llibre empolsinat de Bertrand Russell, La conquesta de la felicitat. En un moment o altre de qualque nit vaig copsar la relació entre els dos llibres: la fe es creava i la felicitat es conqueria. Després d’imaginar-les durant temps amagades per qualque calaix o racó poc transitat, resultava que no hi eren; i que, a més a més, era jo qui les havia de forjar (formar amb un esforç o un treball intel·lectual o moral).

 

Per acabar de reblar el clau, vaig decidir llegir L’art d’estimar d’Erich Fromm, del qual record sobretot dues coses. La primera és que, per dominar un art, són necessaris l’interès, la disciplina, la concentració i la paciència (quatre paraules seguides que tenc presents adesiara). La segona, que reafirmava la meva hipòtesi, és que l’amor també s’ha d’aprendre, com qualsevol art.

 

Com que el meu son sempre ha estat lleuger, no puc dir que, a partir de llavors, dormís a pler, però sí que, amb paciència, em vaig guarir de l’insomni. (Aleshores, però, els lladres encara no havien tocat les portes de ca meva.)

 
Anuncis
Aquesta entrada ha esta publicada en Citacions, extractes i referències, Proses breus. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

